Ha hosszas mérlegelés után eldöntötted, hogy az étterem nyitása helyett inkább büfékocsit üzemeltetnél, a következő nagy kérdés, hogy mit árulj benne.

Te mit árulnál szívesen, mit tudnál teljes odaadással végezni és miért rajongana a piac?

Ha ezek sikeresen összecsengenek, akkor szinte megállíthatatlan lehetsz, feltéve, hogy okosan gazdálkodsz és betartod a játékszabályokat.

Büfékocsi koncepció és mit árulsz a büfékocsiban?

A következő döntésed arról szól, hogyan nézzen ki a büfékocsid (milyen koncepció mentén építsd fel az üzletet), mit árulsz a büfékocsiban?

Ha szeretnél igazán hűséges vevőket, akkor mind az ételkínálatban, mind a megjelenésben érdemes különlegeset alkotnod.

Nem kell annál jobb reklám a vállalkozásodnak, mint ha az egész város arról beszél, micsoda különleges büfékocsit találtak és mennyire finom volt, amit ott ettek.

Ha csak egy vagy a városban lévő, szinte megszólalásig egyforma pékáru kereskedő közül, ami történetesen 4 keréken áll, nos, lehet, hogy abból is meg tudsz élni, de nem jön át rajta a szenvedélyed, ami a még több profit felé vezető úttá válhat.

Minden vállalkozásra igaz, hogy nem mindenki számára készíti a termékeit, hanem csak egy kiválasztott célcsoportnak.

Ha így tesz, könnyebb dolga van a termék népszerűsítésével.

Olcsóbban népszerűsítheti, fókuszáltabban vezetheti a vállalkozását és akár magasabb árakkal is dolgozhat, hiszen nem kell elvtelen árversenybe kezdenie a sok egyforma termékkel megjelenő versenytárs között.

Mindez végső soron a profitban is megjelenik.

Mivel különböztesd meg magadat a piacon?

Az emberek vevők a különlegesre, a szokványostól eltérőre. De mi legyen az?

különleges büfékocsi

Megkülönböztető stratégia kialakítása – egy gyakorlat

Már biztosan el is kezdtél azon gondolkodni, hogy mi lehetne a te büfékocsid megkülönböztető jegye.

A Clear Online oldalán találsz egy gyakorlatot, ami segíthet, hogy struktúráltan elindulj a megkülönböztető stratégia kialakításában.

Komolyan, amellett, hogy tovább olvasod ezt a cikket, végezd el az ott található gyakorlatot is.

Megéri a ráfordított időt!

Ne félj attól, hogy már most pontosan ki kell találnod a részleteket!

Bőven lesz még időd, hogy pontosíts rajta a továbbiakban is, de nagy vonalakban állítsd össze most az elképzelésedet.

Mit árulsz a büfékocsiban – készíts listát

Nem mindenki rendelkezik biztos elképzeléssel róla, hogy mit árulna a büfékocsijában.

Lehet, hogy te is közéjük tartozol.

Szánj rá néhány percet, hogy összeírod, mik jöhetnek számításba.

Sorold fel magadnak, hogy fasírtot, hotdogot, szendvicseket, halat, sajtot, kolbászkákat, kürtőskalácsot, csirkét, lángost, sütiket, kávét, teát, palacsintát vagy mi mást szeretnél árulni. Mindent, ami egyáltalán eszedbe ju, ami érdekelhet.

Miután elkészültél a hosszú listával, válogasd ki azokat, amit tényleg nagyon-nagyon szeretnél árulni.

Aztán gondold végig, hogy mik lennének a hozzá kapcsolódó étlapodon.

Mi az, amiért a vendégek állandóan visszajárnának, amikor csak eszükbe jut a nálad vásárlás élménye és az ízek, amit nálad tapasztaltak.

Mi lehetne az étel, amiről mindenkinek a te büfékocsid jutna az eszébe?

Az is egy mérlegelési szempont lehet, hogy mi az, amit hosszú éveken át, nap mint nap szívesen főznél (te vagy a felvett munkavállalód) a büfékocsidban.

Újabb kreatív ötletek az ételválasztékod kialakítására

Edward De Bono egyik könyvében olvastam arról, hogyan lehet a kreativitásnak újabb lökést adni.

A módszer arról szólt, hogy tegyél egymás mellé akár megszokott dolgokat és ötvözd őket valamilyen formában.

Próbáld ki a módszert. Vedd a fenti listádat és párosítsd őket valamilyen formában.

Nem a kolbászos palacsintára buzdítalak, de értsd, hogy miről van szó, alkoss ilyen párosokat, hátha kijön belőle valami eget rengető nagy ötlet.

Nem kell, hogy az egész választékodat ez határozza meg, de pár tételes, kifejezett, csak nálad kapható specialitás kialakulhat belőle.

Nézz rá a versenytársakra

Végső soron, egy meglévő piaci környezetbe kívánsz betörni, meglévő és feltörekvő versenytársak vagy együttműködő partnerek közé.

Már most, az ötletelési fázisban érdemes rájuk figyelmet fordítanod, hogy lásd, hogyan közelítették meg a piacot, mik az egyedi, megkülönböztető jellegzetességeik.

Lehet, hogy el kell vessél egy-két ötletedet, mert kiderül, hogy nem is annyira egyedi, lehet, hogy megerősítést nyersz a saját elképzelésédhez vagy további ötletek kiinduló pontja lehet, amit tapasztalsz.

Mivel a büfékocsik, street food-ok világban az egyediségnek óriási a szerepe, ne sajnáld az energiát, hogy tényleg körülnézz a piaci környezetben.

Egyedi lehetsz azzal is, ha nem totálisan újat találsz ki, hanem megnézed, hogy mi megy nagyon jól másoknak, és „csupán” még jobban csinálod náluk.

Ez is kiemelhet közülük, ez is lehet a megkülönböztető jegyed.

Lehetsz egy újabb hamburgeres, de csinálhatod más környezetben, más ízekben, sokkal finomabban, speciális allergiával küszködőknek, nagyobb méretben és így tovább.

Vissza a nagy gondolatoktól a realitások talajára

Amint úgy érzed, hogy összeállt a leendő étel-ital választékod, gondolj végig reálisan néhány kérdést.

Nem jelent-e megoldhatatlan feladatot az alapanyagok beszerzése, tárolása, eltarthatósága?

Egyáltalán el tudod-e készíteni egy büfékocsiban, ahol meglehetősen behatároltak lehetnek a kis hely adottságai?

Mennyi időbe telik a kaja elkészítése? Ki tudják-e várni a vendégek?

Várhatóan mennyi lehet egy adag elkészítésének költsége, mennyiért tudod adni, és mekkora forgalom kell hozzá, hogy megtaláld a számításodat?

Ezekkel a kérdésekkel még részletesen foglalkozunk majd, de már most, induláskor legyen egy általános elképzelés róluk a fejedben.

Ne később derüljenek ki alapvető, koncepcionális hibák.

Könnyebb az egyszerűbb út?

Most kezded az egész vállalkozást.

Lesz vele gondod bőven, nekem elhiheted!

Érdemes átgondolnod, mi az a legegyszerűbb kínálat, ami könnyen elkészíthető, kevesebb befektetés, energia kell hozzá, de alkalmas arra, hogy elindulj vele, megismerjenek általa és keressék a vevőid.

Mi volna ez a fókuszált kínálatod?

Jó úton haladsz! Már egy sor dolgot megterveztél, ami segít, hogy sikeres büfékocsi vállalkozásod legyen.

Mostanra nagy vonalakban a fejedben van, hogy milyen jellegű legyen a vállalkozásod és hogyan nézne ki az ételválaszték, amit árulsz.

Jöhetnek a következő lépések!

Kapcsolódó: Vásárlói perszóna készítés büfékocsi vállalkozáshoz

A szerzőről

Sipos Ottó

a Családapa weboldal alapítója. Budapesten éli a családapák mindennapi életét. Kövesd a Facebookon, az Instagramon, és a Twitteren.