5 kálcium forrás, ami helyettesítheti a tejet

By on 2011/11/06

Kálcium források

Az emberek legtöbbje a kálciumot elsősorban az erős csontozattal hozza kapcsolatba, pedig a kálcium fontos az idegrendszer és az izomzat működése szempontjából is.

Amikor a kálcium beviteléről esik szó, legtöbbünk szeme előtt megjelenik, ahogyan nyílik a hűtő ajtaja, és kiveszünk belőle egy doboz tejet.

A tej viszont több szempontból is problémás lehet.

  • Vannak, akik laktóz érzékenységüknél, intoleranciájuknál fogva nem fogyaszthatnak tejet a kívánt mértékben vagy egyáltalán.
  • Sokan aggódnak, hogy a teheneknek egyre több hormon készítményt és antibiotikumot adagolnak, ami átjuthat a tejükbe, azon keresztül a tejkészítményekbe.

Milyen kalcium források jöhetnek számításba a tej helyett vagy mellett?

Lássunk öt kiváló kálcium forrást, amik emellett gazdagok más ásványi anyagokban, ráadásul alacsonyabb kalória bevitelt is jelentenek, mint a tej.

A tejjel összehasonlítva a szervezet könnyebben lebontja őket, így könnyebben épülnek be és hasznosulnak.

1. elsőrendű kálcium forrás – spenót

A spenót nem csak elsőrendű kálcium forrás, hanem A és K vitaminban is gazdag.

Nagy mennyiséget is könnyű belőle fogyasztani, különösen, ha megfőzöd vagy italt készítesz belőle.

Csont problémákra, stressz alapú problémáknál, gyulladás esetén egyaránt jótékony hatású lehet.

Antioxidáns hatása is ismert.

Néhány, spenótot tartalmazó étel a kedvenceink közül:

  • parajfőzelék főtt tojással
  • spenótos céklasaláta
  • spenótos pizza
  • spenótos lazac spagettivel
  • töltött csirkemell sajtos spenótlevelekkel

2. remek kálcium forrás – karalábélevél

A karalábélevelet párolt formában fogyasztva kiváló kálcium forráshoz juthatsz.

Támogatja a méregtelenítést. Antioxidáns. Gyulladáscsökkentő hatása is ismert.

Jó hatással van a szív és érrendszerre és az emésztő rendszerre.

Néhány, karalábélevelet tartalmazó étel a kedvenceink közül:

  • töltött karalábélevél
  • karalábélevél turmix

3. kiváló kalcium forrás – kelkáposzta

A párolt kelkáposzta az egyik legtáplálóbb zöldség.

A kelkáposzta nem csak kiváló kálcium forrás, hanem gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban.

Koleszterin csökkentő hatásáról is számolnak be források.

A kelkáposzta előnyös tulajdonságai többféle rák megelőzésében is szerepet kapnak. Ilyenek a vastagbél, a prosztata és a hólyag. Nőknél pedig elsősorban a mellrák és a petefészek rák esetében segíthet a megelőzésben.

Néhány, kelkáposztát tartalmazó étel a kedvenceink közül:

  • rakott kelkáposzta
  • frankfurti leves
  • kelkáposztás csirke
  • kelkáposzta főzelék
  • töltött kelkáposztalevelek

4. kálcium forrás – szezámmag

A kálcium tartalma mellett vas, cink és magnézium tartalma is jelentős ezeknek az apró magvaknak.

Gyakran találkozhatunk a szezámmaggal péksüteményeken, de húsételeket, salátákat is megszórhatsz vele.

A légzőrendszer egészsége, a csontozat és a koleszterin csökkentés szempontjából is fontos élelmiszer.

Néhány, szezámmagot tartalmazó étel a kedvenceink közül:

  • szezámmagos kifli
  • szezámkrém
  • brokkolis csirkemellcsíkok szezámmaggal megszórva
  • szezámmagos frissítő saláta
  • szezámmagos batyuban sült camembert

5. kálcium forrás – őszibarack

Az őszibarack bőségesen tartalmaz A, B és C vitamint, valamint káliumot, kalciumot és magnéziumot.

A kedvező kálium-kálcium arány teszi lehetővé a „vértisztító” hatását.

Néhány, őszibarackot tartalmazó étel a kedvenceink közül:

  • grillezett csirke karamellizált őszibarackkal
  • őszibarack leves
  • gyümölcssaláta
  • őszibarack lekvár

A kálcium bevitel fokozására neked milyen további kálcium forrás ötleteid vannak? Írj egy hozzászólást!

Szerző: 

a Családapa Magazin és weboldal alapítója.