A stressz rohanó életünk talán egyik leggyakrabban használt fogalma.

Általában negatív értelemben használjuk, holott létezik a pozitív stressz is, amikor olyan hatások érik az embert, ami motiválja, ösztönzi az embert.

Hogyan fogalmazhatjuk meg, mi a stressz?

A stressz fogalma

A stressz fogalmának meghatározásához fordulunk a Wikipédia vonatkozó szócikkéhez:

A stressz eredetileg a szervezetnek az ingerekre adott nem specifikus válaszát jelölő orvosi szakkifejezés volt.

Mai értelmében azonban jelentése nagyjából „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség”, mely rendszerint egy vagy több állandó negatív ingerre adott tartós válaszreakció a szervezet részéről.

A tartósan fennálló stressz akár komoly egészségkárosodást eredményezhet, mivel gyengíti a szervezet ellenállóképességét.

Egy orvosi szakkifejezéstől jutottunk el, a folyamatos feszültséget leíró kifejezésig.

Hogyan, milyen jelekből lehet észrevenni, hogy valakit túlzottan nagy mértékű stressz ér?

A stressz jelei, tünetei

Ha valakit hirtelen stresszhatás ér, azt láthatod rajta, hogy megijed, szorong, étvágytalan lesz, fokozódik az anyagcseréje, szomorú lesz vagy éppen izgatottá válik.

Talán ezel a leggyakoribb külső jelek egy hirtelen fellépő streszz helyzetben.

Ha hosszabban van kitéve a negatív stressznek akkor a stressz jeleit például az alábbiakat figyelheted meg

  • a rossz közérzete huzamosabb ideig áll fenn
  • fájlalja a gyomrát
  • egyre többször fáj a feje
  • depressziós tüneteket produkál
  • a súlyában jelentős változás áll be akár pozitív, akár negatív irányban
  • több kávét, alkoholt fogyaszt
  • álmatlanná, rossz alvóvá válik
  • szív- és érrendszeri betegségekbe esik
  • megváltozik az immunrendszerének ellenálló képessége, többet lesz beteg

A stressz jelei és tünetei ennél természetesen széleskörűbbek.

A rövid felsorolásból is láthatod, hogy léteznek stressz okozta betegségek, hiszen nem mindenki tudja megfelelően kezelni a stresszt.

Ezért fontos, hogy amennyiben azt látod, hogy a környezetedben valaki tartós stressz hatása alá kerül, konzultáljatok szakemberrel.

Stressz teszt

Ha szeretnéd stressz teszt segítségével lemérni, hogy rád vagy családtagjaidra mekkora stressz hárult az elmúlt időszakban, itt találsz néhány stressz tesztet:

Az elérhető stressz teszteknek se szeri se száma, most folytassuk a stressz kezelésével, leküzdésével.

Stressz kezelése, leküzdése

Természetesen nincs mindenki számára egyaránt használható megoldás, hiszen mindannyian mások vagyunk, más hatások érnek bennünket, másként viselkedünk, másként reagálunk. Másféle reakciókat vált ki belőlünk.

A stressz kezelésének egyik nyilvánvaló lehetősége a stresszet okozó helyzetek, körülmények elkerülése, megelőzése.

A stressz leküzdésének néhány lehetséges eszköze a teljesség igénye nélkül:

  1. orvos, egészségügyi szakember tanácsainak követése
  2. sportolás
  3. sétálás
  4. meditáció, relaxáció, jóga
  5. zenehallgatás
  6. családi programok
  7. tudatos pozitív gondolkodás, pozitív emberek társaságának keresése
  8. mondjon nemet bizonyos helyzetekben
  9. életmód váltás
  10. időgazdákodás hatékonyabbá tétele
  11. találd meg, amit szívesen csinálsz
  12. masszázs
  13. állattartás
  14. gyógynövények

Eszköz tehát bőségesen áll rendelkezésre. A stressz kezelése akár preventív, megelőzési módszerekkel, akár a már kialakult negatív hatások kezelésével.

Fontos, hogy megelőzd, ha pedig már jelentkezik, akkor felismerd a jeleket és sikeresen küzdd le a stressz hatásait.

Legyél jobb apa 30 nap alatt! Töltsd le a részletes tevékenység tervedet és juss hozzá a Családapa VIP email-es újdonság értesítőkhöz!

Legyel_jobb_apa_30_nap_alatt_500x800 Írd ide, kinek és hová küldhetjük.
Utáljuk a spam-eket. Nem fogunk spam-et küldeni és az újdonág értesítőről is bármikor leiratkozhatsz.

A szerzőről

Sipos Ottó

a Családapa iOS Magazin és weboldal alapítója. Budapesten éli a családapák mindennapi életét. Kövesd a Facebookon, az Instagramon, Twitteren és a Google Plus-on.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás