Mediterrán diéta - Görög saláta

A saláták központi szerepet játszanak a mediterrán étrendben – Fotó: Helga’s Lobster Stew – Flick.com, Creative Common

A mediterrán diéta fogalmával először a stroke megelőzés és magas vérnyomás kezelés témakörében találkoztam.

A megkérdezett orvos egyértelmű tanácsa a mediterrán étrend bevezetése volt.

Honnan ered a mediterrán étrend favorizálása?

A femina.hu-ban olvasható cikk szerint a mediterrán étrend előnyeire már egy évszázaddal ezelőtt felfigyeltek a kutatók.

A II. világháborút követően többek között Krétán is végeztek életmóddal, táplálkozással kapcsolatos felméréseket.

Itt kiderült, hogy a tradicionális életmódot folytató, nem kifejezetten jó anyagi körülmények között élő családoknál több krónikus megbetegedés ritkábban fordul elő, mint az európai átlagnál.

Ekkor kezdték behatóbban vizsgálni az étrend összetevőit és az életmódbeli szokásokat.

A mediterrán diéta lényege

A mediterrán étrend fontosságával az Európai Parlament is foglalkozott.

A spanyolok, olaszok, és franciák hosszabb ideig élnek, mint európai társaik – állapítják meg az európai statisztikák. Titkuk minden bizonnyal étrendükben is rejlik.

Táplálkozáskutatók ezért úgy vélik: a mediterrán étrend életeket menthetne meg Európában, ahol mára népbetegséggé vált az elhízás, amely minden tizedik halálesettel összefüggésbe hozható.

„Mediterrán étrend” címmel nyilvános meghallgatást rendezett a kultúrák közötti párbeszéd európai évének keretében az EP mezőgazdasági szakbizottsága.
Tovább élnek a spanyolok, olaszok, és franciák 
Az eszmecserén Maria Dolores Rubio Lleonart, Rioja elnöki hivatala tanácsadója elmondta: „Tanulmányok bizonyítják, hogy a mediterrán étrend segít valamennyi szív- és érrendszeri betegség, az Alzheimer-kór és a rák kialakulásának kockázatának csökkentésében.
A spanyolok, olaszok, és franciák hosszabb ideig élnek. A mediterrán étrend valódi életbiztosítás lehetne – csökkenti a halandóságot, késlelteti az öregedés folyamatát, és csökkenti az egészségügyi költségeket”.
Egyszerűen, természetesen, vissza a régi hagyományokhoz! 
A görög „diéta” kiegyensúlyozott étrendet jelent; ami Lleonart szerint annyit tesz, hogy mindenből egy keveset kell enni. Lluis Derra Majem, a mediterrán étrend alapítvány elnöke ismertette a mediterrán étrend legfőbb összetevőit:
„Hal, kenyér, diófélék, friss és szárított gyümölcs, zöldségek, olívaolaj, nem feldolgozott, szezonális termékek”.
Lleonart kiemelte a só fűszernövényekkel történő helyettesítésének jelentőségét is.
„Tanulmányok kimutatták, hogy a bor mérsékelt fogyasztása rendkívül előnyös; ami nem haladja meg azonban férfiaknál a napi két, nőknél a napi egy pohárnyi mennyiséget” − mutatott rá a mediterrán ékezési szokások másik fontos összetevőjére Lleonart.
Alfonso Iaccarino olasz szakácsmester elsősorban az egyszerű, természetes ételekhez, régi hagyományokhoz, a változatossághoz és a minőséghez való visszatérést javasolta. „Küzdenünk kell a vegyszerekkel kezelt élelmiszerek ellen” − fogalmazott a talján séf.
Mediterrán étrend az UNESCO világörökségi listáján? 
Neil Parish (néppárti, brit), az EP mezőgazdasági szakbizottságának elnöke: „Ha egész Európa mediterrán étrendbe kezdene, nem lenne elég hal. Nem helyes pusztán egyféle ételt népszerűsíteni. Észak-Európának több halat és olívaolajat, Dél-Európának pedig több húst kell ennie”.
Több felszólaló kiemelte: a mediterrán étrend nem egyszerűen minőségi ételeket, hanem étkezési kultúrát is jelent. Rosa Miguélez Ramos (szocialista, spanyol) elmondta: Spanyolország, Olaszország, Görögország és Marokkkó már jelezte abbéli igényét, hogy a mediterrán étrendet felvegyék az UNESCO világörökségi listájára. A képviselőnő úgy vélte, ezt az igényt az Európai Parlament is támogathatna egy állásfoglalás elfogadásán keresztül.
REF: 20081027STO40642

Mediterrán diéta az alvási légzéskimaradások ellen

A European Respiratory Journal szaklapra hivatkozva a betegszoba.hu portál arról számolt be, hogy a mediterrán étrendet választók körében kevesebb esetben figyeltek meg éjszakai alvási légzéskimaradást.

Az European Respiratory Journal szaklapban megjelent tanulmányban a kutatók a mediterrán étrend hatását vizsgálták az elhízott emberek alvási apnoé tüneteire, az átlagos, körültekintő diétához viszonyítva.

Obstruktív alvási apnoé esetén alvás közben gyakran szünetel a légzés, ami megszakítja a normális alvási mintát. A gyakori, alvással összefüggő légzési rendellenesség a felnőtt népesség 2-4 százalékát érinti.

Ez az arány az elhízottak körében 20-40 százalékra is ugorhat, így a fogyás általában a javasolt kezelési terv szerves részét képezi.

A Krétai Egyetem kutatói 40 elhízott személyt vizsgáltak, akik obstruktív alvási apnoéban szenvedtek.

A fele körültekintő diétát, a másik fele mediterrán étrendet követett a kutatási időszakban, és mindkét csoport tagjai fokozták testmozgásukat, így legalább naponta 30 percet sétáltak.

Mindkét csoport tagjai folyamatos pozitív légúti nyomás kezelésben is részesültek, mely során alvás közben maszk segíti nyitva tartani felső légutaikat.

A kutatók az alvási apnoé több tünetét is vizsgálták, például az agy elektromos aktivitását, a szemmozgást és a horkolást. Az alanyokat a kutatás elején és végén, hat hónappal később vizsgálták meg.

Az eredményekből az derült ki, hogy a mediterrán étrendet követő résztvevők kevesebb apnoét tapasztaltak az alvás REM szakaszában, amely általában a teljes alvásidő 25 százalékát teszi ki.

A mediterrán étrendet követők jobban kitartottak a diéta és a testmozgás növelése mellett, és a hasi zsír mennyisége is nagyobb mértékben csökkent.

E szűk körű kutatás javulást mutatott ugyan az alvási apnoéban szenvedő betegekben az alvás egyik szakaszában, nem bizonyította azonban a betegség súlyosságának általános csökkenését.A szerzők úgy vélik, további, szélesebb körű kutatásokra lesz szükség a mediterrán étrend előnyeinek alaposabb megismeréséhez.

A mediterrán diéta előnyei a kutatók szerint egyértelműek. A kérdés már csak az, hogy a mediterrán étrend bevezetésével Te is elkötelezett vagy-e az egészségedért, családod biztonságáért.

Ha érdekelnének további cikkek, mediterrán diétás receptek, mediterrán diéta könyv, mediterrán mintaétrendek, írj egy hozzászólást és lájkold a cikket.

Legyél jobb apa 30 nap alatt!
Töltsd le a részletes tevékenység tervedet és juss hozzá a Családapa VIP email-es újdonság értesítőkhöz!

Legyel_jobb_apa_30_nap_alatt_500x800 Írd ide, kinek és hová küldhetjük.
Utáljuk a spam-eket. Nem fogunk spam-et küldeni és az újdonág értesítőről is bármikor leiratkozhatsz.

A szerzőről

Sipos Ottó

a Családapa iOS Magazin és weboldal alapítója. Budapesten éli a családapák mindennapi életét. Kövesd a Facebookon, az Instagramon, Twitteren és a Google Plus-on.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás